Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Virkad brudkrona

Jag vill visa en bild på min fina virkade brudkrona. Det var min mamma som gjorde den till mig, virkad i mörkgrönt garn och stärkt med florsocker och vatten.

Mönstret till kronan hittade jag i en virkbok från 1970-talet. Inspirationen till kronan kom från en spetsbård som hittades i ett hus från 1800-talet. Huset låg på ön Svanö och därför kallas kronan för Svanökronan.

Kronan fästes med hjälp av många, många nålar. Runt hundra nålar hade jag i håret den dagen.

bild_0242

Single Post Navigation

2 thoughts on “Virkad brudkrona

  1. så vacker! delar du med dej av mönstret till kronan? eller kan du säga vilken bok den fanns i?

Kommentera

