Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

LCHF-bröd

I går bakade jag LCHF-bröd. Min digitala våg är sönder så jag höftade lite med ingredienserna. Smeten blev lite kladdigare än vanligt men resultatet blev bra ändå. Jag provade att ha i lite jordnötter och det var gott.
.
Ugnstemperatur: 175ºC
.
100 g mandel
50 g jordnötter
50 g krossat linfrö
125 g kokos
25 g solrosfrön
2 msk fiberhusk eller psyllium
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk kummin
2 dl turkisk yoghurt
6 ägg
.
Mal mandel och jordnötter och blanda med övriga torra ingredienser.
Blanda ihop turkisk yoghurt och ägg.
Rör ihop de torra ingredienserna med äggsmeten och låt svälla i 10 min.
Häll smeten i en liten form klädd med bakplåtspapper.
Grädda i botten av ugnen i 80 minuter.
Låt svalna och skär upp i tunna skivor.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Idag är jag ensam hemma hela dagen och passar då på att rensa och packa. I går sorterade jag bland fem års universitetsstudie, vilket tog lite mer tid än vad jag räknat med. Idag rensar jag bland lite allt möjligt, det mesta kan slängas. Jag förstår inte varför man samlar på sig så mycket saker. Snart måste jag nog gå ut en liten stund så att jag får lite frisk luft.
Single Post Navigation

Kommentera

