Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Strassburgare med hallon och choklad

I fredags var jag ensam hemma hela dagen och varvade flyttrensningen med att göra trevligare saker, som att baka småkakor tillexempel. Mitt val av kakor föll på Strassburgare.

Strassburgare är en typ av syltkakor som är tänkta att spritsas ut på plåtar och sedan fyllas med sylt. Jag försökte spritsa min deg men det gick inget vidare. Jag har ingen bra sprits, jag har köpt flera stycken men alla visar sig vara värdelösa. De läcker, går sönder eller är allmänt dåliga. Om någon vet vart man får tag på en riktigt bra sprits får ni gärna säga till. Egentligen borde jag hålla utkik efter metallspritsar på loppisar, gamla kökssaker har en tendens att vara mycket bättre än nya.

Ugnstemperatur: 200ºC

150 g smör

1 dl florsocker

3 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

Rör rumsvarmt smör, florsocker och vaniljsocker luftigt. Tillsätt vetemjölet och arbete ihop till en deg.

Om möjligt, spritsa ut rundlar. I annat fall får man rulla bollar som man sedan plattar ut och gör en liten fördjupning i.

Fyll kakorna med pyttelite sylt, tar man för mycket pöser de över.

Jag fyllde mina kakor med hallon- och chokladmarmelad, men man kan förstås fylla dem med vad som helst.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Single Post Navigation

Kommentera

