Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Drömrulltårta med punsch

Jag är inte särskilt förtjust i att baka rulltårta för att det är så svårt att få dem fina, mina vill bara spricka och ha sig. En elev tipsade mig om att läsa receptet, men det brukar tyvärr inte hjälpa. Min man älskar dock rulltårta så ibland gör jag undantag. Denna blev en av de mer lyckade.

Ugnstemperatur: 250ºC

  • 3 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 3/4 dl potatismjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver

Fyllning:

  • 1,5 dl grädde
  • 2 msk punch

Vispa ägg och socker luftigt.

Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör ned allt i äggsmeten.

Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper och grädda i ungefär 5 min mitt i ugnen.

Stjälp upp kakan på ett sockrat baklåtspapper och dra försiktigt loss bakplåtspappret från kakans undersida. Vill det inte lossna kan man pensla det med kallt vatten så går det lättare.

Vispa grädden hårt och rör ned punschen. Bred fyllningen på kakan och rulla försiktigt ihop. Låt kakan stå kallt någon timme innan den skärs upp.

20130414_205419

Single Post Navigation

Kommentera

