Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Cheesecake med vanilj och hallon

Igår fick vi kaffebesök på eftermiddagen och till det hade jag bakat cheesecake och småkakor. Det är inte ofta jag får tillfälle att baka cheesecake så det var roligt, man får passa på när man får besök. Det är nästan två år sedan jag bakade cheesecake senast, ack. Receptet är enkelt och okomplicerat. Man kan förstås variera bär och smaksättning men jag valde vanilj och hallon den här gången.

Ugnstemperatur: 175ºC

Botten:

  • 10 digestivekex
  • 75 g smält smör

Fyllning:

  • 300 g färskost
  • 1, 5 dl Kesella vanilj
  • 0,5 dl socker
  • 2 äggulor
  • 1 tsk vaniljsocker

Krossa kexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut smeten i en form med löstagbar kant.

Blanda färskost, kesella, socker och äggulor.

Bred ut smeten i formen.

Grädda mitt i ugnen i 30-35 min.

Låt stå svalt och garnera med hallon strax innan servering.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det fina tårtfatet fyndade jag på Hela människan i Norrköping. Bara 60 kr gick det på. Tårtfatets motiv består av ett landskap med blommor, ett stort träd och en liten kyrka.

Single Post Navigation

Kommentera

