Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Hemmagjord provdocka

När man ska sy kläder till sig själv är det ganska omständigt och besvärligt att hela tiden ta av och på sig plagget. Särskilt om man samtidigt ska nåla. Därför vill jag ha en provdocka, helst en ställbar så att det blir precis min storlek. Dessvärre är dessa ganska dyra men för ett tag sedan hittade jag ett tips om att man kan göra sin egen. Jag provade och såhär blev resultatet:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag fick hjälp med att tejpa in mig själv i silvertejp, ungefär två rullar gick det åt. Vi tejpade ganska högt upp i halsen och det blev lite obehagligt. En idé kan vara att göra detta strax innan man klipper upp dockan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dockan klipptes upp bak i ryggen och jag blev fri igen. Efter att jag kommit ur tejpen stoppade jag in en galge i dockans axlar och började sedan fylla den med tidningspapper. Extremt mycket tidningspapper gick det åt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Öppningarna vid halsen och armarna satte jag kartong över och sedan fick jag hjälp av snälla kollegor att ordna en fot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När dockan var stoppad och klar klädde jag den i ett svart tyg. Den totala materialkostnaden hamnade ungefär på 200 kr och då var tyget det som var dyrast. Dockans mått blev ganska lika mina egna, höfterna och midjan fick några extra centimeter men inte såpass mycket att det stör.

Single Post Navigation

Kommentera

