Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Färga med valnöt

Att färga garn med valnötsskal var inte riktigt lika lätt som att färga med björklöv. Förmodligen för att jag använde torkade skal, hade jag haft färska hade det kanske bivit bättre. Men lite färg blev det.

Efter betningen med alun lade jag garnet i ett kallbad tillsammans med valnötsskalen. 48 timmar senare hade det inte hänt särskilt mycket, så jag beslöt mig för att koka upp det. Efter att ha sjudit i två timmar hade garnet fått lite färg. Det fick ligga och svalna i badet över natten och sedan tog jag upp det.

Färgen blev ljusbrun, som nougat ungefär.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Single Post Navigation

Kommentera

