Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Nätdörr till uteplatsen

För några dagar sedan tog jag tag i ett projekt som jag har funderat på en tid, nämligen en nätdörr till uteplatsen. Längre fram skulle jag vilja ha någon annan form av kontrollerad utevistelse för katterna, men tills dess fungerar en nätdörr bra. Vi kan vädra och ha öppet dörren, vilket är väldigt skönt på sommaren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag hämtade inspiration från liknande projekt som lagts ut på Internet och kom sedan fram till en egen variant. En del av materialet hade jag redan hemma men en del fick köpas till. Följande användes till dörren:

– Ytterpanel 21×45

– Fyra vinkeljärn

– Två järnplattor (De som är i mitten av dörren)

– Skruv

– Fyra krokar

– Vit målarfärg

– Rådjursnät

– Häftpistol

– Latexfog (Om man vill vara lite petig)

Jag mätte dörröppningen och sågade till bitarna, dessa målades sedan två gånger. När färgen torkat skruvade jag ihop delarna med hjälp av vinkeljärnen. I vissa av skarvarna blev det springor, dessa dolde jag med lite latexfog, mest för att jag ändå hade det hemma. När ramen var färdig häftade jag fast rådjursnät, ett mjukt plastnät. Slutligen skruvade jag i krokar längst upp samt i dörrkarmen.

Upphängningsanordningen blev stabilare än vad vi hade förväntat oss, men för säkerhets skull satte vi kökspallen framför.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA        OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Överlag blev dörren mycket bättre än vad jag hade väntat mig, snygg blev den också. Så jag är ganska nöjd med mig själv. Katterna blev också glada.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fler smarta lösningar på kontrollerad utevistelse hittas på www.kattstatus.se  

Single Post Navigation

Kommentera

