Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Sköldehamnshätta

Häromdagen blev jag klar med min Sköldehamnshätta, som jag tänkte skulle passa till mina vikingakläder. Sköldehamnshättan är en förlaga till de medeltida struthättorna. Konstruktionen, som består av två kvadrater och en rektangel, samt passformen är enklare än de senare hättorna.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERATrots den enkla konstruktionen är detta nog mitt mest välsydda och mest historiskt korrekta plagg hittills. Hättan är i gult ylle och fodrat med ofärgat lintyg. Ylletygets sömmar är fällda och håller lintyget på plats. Hättan är till största del sydd för hand.

I morgon bär det av till medeltidsveckan på Gotland och jag tror att jag har blivit klar med det mesta. Lite sista-minuten-pyssel på båten blir det nog dock. På Gotland kanske jag köper ett brickband och piffar upp hättan med, eller om jag ska vänta tills jag har lyckats sätta upp ett eget brickband.

Single Post Navigation

Kommentera

