Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Kolaformar

Förra veckan bakade jag kolaformar vilka serverades då vi firade min mans födelsedag. Kolaformar är en utav mina favorit-bakverk. Fantastiskt goda och inte särskilt svåra att göra. Framförallt kräver kakorna inte särskilt mycket disk. En gryta och slev är allt som krävs.
Smet
150 g smör
1,5 dl havregryn
1,5 dl socker
1 äggula
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Kolakräm
75 g smör
0,75 dl socker
0,5 msk vetemjöl
2 msk kakao
3 msk grädde
Smält smöret och blanda samman med de övriga ingredienserna till smeten. Klicka ut smeten i aluminiumformar (15-20 st beroende på storlek).
Grädda mitt i ugnen i 10-15min, i 175 grader.
Gör kolakrämen.
Klicka en klick kolakräm i varje kaka och grädda i ytterligare 5 min.
20130929_145204
Single Post Navigation

Kommentera

