Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Gluten- och mjölkfritt bröd

I helgen ska jag och min man åka till Dalarna, katterna får stanna hemma och får då min lillasyster på besök. Lillasyster är glutenintolerant så jag har passat på att baka glutenfritt bröd till henne, något jag inte provat tidigare. Jag har dock bakat glutenfri vetelängd en gång. Eftersom min syster är vegan är brödet även mjölkfritt.

2,5 dl sojamjölk

3 msk olja

50 g jäst

0,5 tsk salt

2 msk honung

valfria brödkryddor

6 dl Glutenfri mjölmix

Smula jästen i en bunke, värm sojamjölk och olja till fingervärme och häll över jästen. Tillsätt salt, honung, eventuella brödkryddor samt mjölmix. Bearbeta degen.

Klicka ned degen i 10 muffinsformar, placera gärna dessa i en muffinsplåt. Låt jäsa 30 min.

Baka bröden mitt i ugnen i 250º C, i 10 minuter.

20131017_181653

Mjölet var lite otrevligt att handskas med, som potatismjöl ungefär, men det färdiga brödet blev oväntat gott. Konsistensen påminde mer om muffins än om bröd, men smaken var det inget fel på. Jag smaksatte degen med ingefära, nejlika och kanel. Vilket gav en smak av kanelbulle. Nästa gång ska jag prova att blanda i lite frön, så kanske man får en lite nyttigare känsla på bröden.

Single Post Navigation

Kommentera

