Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Särk till folkdräkt

Förutom att vara lite sjuk och hängig har jag ägnat min nyårsafton åt att äntligen ta tag i projekt Folkdräkt. Det var på tiden. Mönstret har jag haft i något år och i somras köpte jag tyg till särken, vilken påbörjades först idag.

20131231_125200

Det jag ska sy är en Toarpsdräkt, av den anledning att Toarp är det närmsta jag kan komma en hemsocken. Dräkten har anor från 1700-talet men särken som jag påbörjade idag är från 1840-talet. Mönstret är gjort efter en befintlig särk.

20131231_125136

Efter att ha försökt tyda det inte helt moderna mönstret gav jag upp idén att förstå hela arbetsgången från början och istället lösa eventuella problem allt eftersom de dyker upp. Hittills har jag klippt ut delen till bålen samt två halsspjäll, jag har klippt till halsen samt sprundet, fållat det senare samt sytt i halsspjällen. Arbetet går mycket långsamt då jag syr allt för hand, med ganska stor ovana, och dessutom hela tiden måste ta pauser för att kontrollera att jag inte gör fel.

20131231_221817

En 1800-talskvinna hade förmodligen skrattat åt mina klumpiga och inte helt raka sömmar, men jag är ganska nöjd ändå. Hittills har jag (tror jag) lyckats tolka och följa alla stegen i mönstrets beskrivning. Det är otroligt pilligt och då har jag ändå tagit en del lata genvägar som att använda vanlig sytråd istället för att på egen hand vaxa en mycket tunn och skör lintråd, som bruket var innan polyesterns tid. Jag lyckades inte heller hålla mina fållar till ynka 2 millimeter, de blev snarare 5. Jag är helt klart imponerad av hantverket som förmodligen varje kvinna kunde en gång i tiden.

20131231_221858

Single Post Navigation

Kommentera

