Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Nytt medeltidsprojekt

Innan våren tänkte jag försöka få till en ny medeltidsklänning. Den här gången ska det bli en klänning från den senare delen av medeltiden, sent 1300-tal. Klänningen ska vara tight, som sig borde, med snörning framtill och med knappar längs ärmarna. Längre fram ska jag sy en kortärmad överklänning till men jag börjar med den undre klänningen.

women_basic2

 

Eftersom klänningen ska vara tight är det bra om man har ett mönster som är helt anpassad efter sin egen figur. Något min syster hjälpte mig med genom att nåla in mig i ett tyckstycke och sedan klippa till kanterna.

bild 1-2

 

bild 2-2

 

Jag ska finslipa mönstret en smula, försöka få till rätt sorts ärm och sedan kan jag förhoppningsvis sätta igång.

Single Post Navigation

2 thoughts on “Nytt medeltidsprojekt

  1. Ska bli kul att följa ditt projekt! Jag har också tänkt göra en mellanklänning efter den principen 🙂

  2. Superbra! Sen jag lärde mig hur man gör en toile så har jag aldrig använt ett färdigt mönster – speciellt inte när det gäller mina medeltidsgrejer!

Kommentera

