Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Raggsockar

I julas fick min man ett garnnystan i julklapp av mig, det nystanet har nu resulterat i ett par nya raggsockar. Hans gamla, som jag gav honom någon gång under 2007 eller 2008, har blivit alldeles utslitna. Och raggsockar behöver man när man bor på landet. Det gamla paret ska jag försöka laga, en konst jag aldrig provat tidigare så det blir spännande.

20140201-092622.jpg

Sockarna är stickade i ett garn från Järbo, det är mönstrat och därför blir socken i olika färger. Jag gillar detaljen att allt inte hamnar på exakt samma ställe på de båda sockarna. Lite asymmetri är alltid fint. Mönstret till sockarna finns att hämta gratis på Järbos hemsida.

20140201-093612.jpg

Såhär ser de gamla sockarna ut, helt klart godkänt för 5-6 år gamla sockar. För övrigt vill wordpress rätta ordet ”raggsockar” till ”ryggsäckar”, kanske är det för att jag envisas med att skriva ”sockar” istället för ”sockor”. I mina hemtrakter säger man sockar och enligt ordlistan verkar det vara okej att skriva det också. Jag vill även säga ”en socke”, men den varianten finns inte med i ordlistan.

Single Post Navigation

Kommentera

