Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Särk till folkdräkt del II

Arbetet med särken till min kommande folkdräkt går framåt, om än ganska långsamt. Sedan sist har jag sytt på ärmarna samt sytt ihop särken i sidorna. Ärmarna har en ganska låg axelsöm med små veck på (syns på bilden), egentligen skulle vecken vara många fler, men det var dessa jag fick till. Jag är ganska nöjd ändå, arbetet med vecken är mycket pilligt. Ärmlinningarna ska bestå av band i rött och vitt, något sådant har jag inte så det får vänta.

20140202-141521.jpg

Jag har också fått ordning på halslinningen, som var ganska besvärlig att få till med på alla små veck och skrynklor på rätt plats.

20140202-141507.jpg

20140202-141527.jpg

Slutligen har jag påbörjat särkens nederdel, när särken är klar ska den nämligen gå till knäna. Det mest besvärliga arbetet verkar vara klart , förutom ärmlinningarna som säkert bjudet på lika stora bekymmer som halslinningen, i övrigt återstår mest stora sömmar. Särken är väldigt skrynklig på alla bilderna, den blir det när man arbetar med den, men man ser ju ändå att den börjar ta form och liknar något annat än ett gammalt linnelakan.

20140202-141514.jpg

Single Post Navigation

Kommentera

