Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Dräktnål

I går var jag, min mor och min syster på Antikmässan i Stockholm. Jag för min del var inte ute efter något särskilt utan nöjde mig med att beundra alla vackra möbler och framför allt alla underbara serviser som världen blivit begåvad med. Min syster, som ständigt utökar antalet serviser, fastnade vid ett tillfälle i en diskussion om priset på några Sylvia-tallrikar. Medan hon grunnade på tallrikarna tittade jag på försäljarens smyckessamling. Bland alla broscher och hängen såg jag något som liknade ett folkdräktssmycke, så det bad jag att få titta närmare på. Det var ett smycke från Rackeby i Västergötland. Det kostade 350 kronor så jag hade ju inget annat val än att köpa det.

20140217-090533.jpg

 

Smycket, eller dräktnålen, är till för att hålla ihop särken i halsen. Det är gjort i silver och pinglar när man skakar på det. Jag har inte hittat någon bild på hur dräktnålen från min egen socken ska se ut, men de brukar påminna ganska mycket om varandra.

Dräkten från Rackeby är för övrigt väldigt fin. Jag tror att min låtsasfarmor bar en sådan då hon gifte sig med min farfar. Tyvärr har jag ingen bild på dräkten att visa, men den finns bland annat här.

 

 

Single Post Navigation

Kommentera

