Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Klä om stolar

I somras köpte vi en matsalsgrupp i Äpplet, en serie som var populär någon gång under 1900-talets början. Jag tror att originaldynorna var klädda i brunt skinn, men sedan dess har de blivit omklädda säkert både en, två och tre gånger. Senaste gången var 1998, det vet jag eftersom jag hittade en notis om det under en av stolarna.

20140220-152941.jpg

Solblekt 90-talstyg faller inte mig i smaken så efter lite övertalan köpte vi nytt tyg för att kunna klä om dem. Tyget blev ett klassiskt möbeltyg i grönt och rosa, väldigt fint till vår lila matsal.

20140220-152928.jpg

Min mor som har besökt mig över sportlovet fick lov att hjälpa till med omklädningen. Det gamla tyget satt hårt med hundratals häftstift, så det fick hon pilla bort medan jag klädde om stolarna.

20140220-152935.jpg

20140220-152949.jpg

Eftersom vi hade liknande stolar i mitt barndomshem så har jag varit med och gjort detta förr, men det var ju ganska många år sedan. Efter ett par stolar fick jag dock in tekniken. Den hinner jag väl i och för sig glömma lagom tills nästa gång vi klär om dem.

20140220-152955.jpg

20140220-153007.jpg

Det var inte särskilt svårt att klä om stolarna men jag blev ganska trött i händerna av att hela tiden hålla tyget spänt. Men det var absolut mödan värt, stolarna blev många gånger finare än förut. Eller hur?

20140220-153001.jpg

20140220-153024.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag lade in en ny notis om senaste uppdateringen av stolstyget, kan vara bra för framtiden. I vanlig ordning hade jag förstklassig hjälp av diverse katter och hundar.

Single Post Navigation

Kommentera

