Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Honungssnitt

I går bakade jag lite kakor, dels för att ha i frysen till eventuella besökare och dels så att min man kunde ta med sig några till fredagsfikat på jobbet. Jag bakade honungssnitt, väldigt enkla och goda kakor. Honungssnitt är ungefär som kolakakor, fast mycket bättre. Istället för sirap använder man honung, ju mer desto bättre. Med vår mörka ljunghonung blir kakorna inte så söta, men smakar ändå mycket honung.

100 g smör

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

3 msk honung

2 dl vetemjöl

Rör ihop alla torra ingredienser, finfördela smöret i möjblandningen, klicka i honungen och knåda ihop till en smulfri deg. Dela degen i tre delar och rulla delarna till längder som plattas ut på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 10-15 min i 175ºC.

Låt svalna i någon minut och skär sedan längderna i sneda snitt.

20140221-175336.jpg

Single Post Navigation

Kommentera

