Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Brickbandskurs

I helgen ska jag gå en brickbandskurs i Söderköping. Brickbandsvävning är en teknik där man väver utan vävstol, endast med hjälp av några brickor stora som spelkort. Banden kan man använda till allt möjligt, jag tänkte pynta mina vikingatida och medeltida projekt med dem.

För något år sedan köpte jag ett uppsatt och påbörjat band. Efter att ha vävt det hjälpte en kollega mig att sätta upp ett nytt, som också det är vävt. Förhoppningen för helgen är att lära mig att sätta upp band samt skapa egna mönster.

20140227-201724.jpg

 

Bandet som jag gjorde sist blev ganska brett och passar därför inte till ett plagg. Jag funderar på att sy en pilgrimsväska och använda bandet som axelrem. Det kan nog bli fint. Garnerna i bandet har jag växtfärgat med hjälp av valnöt, krapprot och björk.

Single Post Navigation

Kommentera

