Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Kolaformar

Den här veckan var det min tur att ta med fredagsfika till jobbet. Förutom lite småkakor tog jag med en personlig favorit, nämligen kolaformar. Jag har uppmärksammat dessa kakor tidigare men det tål att göras igen.

De här kakorna fanns allt som oftast med på våra släktkalas för i tiden.

20140228-175010.jpg

Kolaformar 30-40 st

300 g smör

3 dl socker

3 dl havregryn

5 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

1 ägg

Fyllning:

150 g smör

3 dl socker

4 msk kakao

6 msk grädde

2 msk honung eller sirap

Smält smöret och låt svalna.

Blanda samman socker och ägg, tillsätt havregryn, mjöl, bakpulver, ägget och slutligen smöret.

Fördela smeten i aluminiumformar. Grädda mitt i ugnen i 175° C i ungefär 15 minuter. Gör under tiden fyllningen.

Blanda alla ingredienser till fyllningen i en kastrull, låt det smälta och sedan sjuda i några minuter.

Fördela fyllningen i kolaformarna, ställ in i ugnen i ytterligare 5 minuter.

Låt svalna.

Ät upp.

Mina Kolaformar har en tendens att alltid svämma över kanten. Den här gången gjorde jag 32 stycken men det rann fortfarande över en del smet, så jag borde nog göra närmare 40.

Single Post Navigation

Kommentera

