Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Arkiv för dagen “mars 2, 2014”

Brickbandskurs i Söderköping

Lördagen och söndagen spenderades i Söderköping, på kurs i Waldorfskolans lokaler. Kursledare var Louise från Spångmurs och temat var Brickbandsvävning. Brickbandsvävning är en mycket gammal teknik som bland annat användes under vikingatiden och medeltiden.

Jag har tidigare vävt ett färdiguppsatt band samt fått lite hjälp att sätta upp ett eget. Den här helgen har jag lärt mig att sätta upp band, göra snygga kanter samt att jag överlag har utvecklat min vävningsteknik.

Det första bandet jag satte upp var i grönt, rött och brund ullgarn, allt växtfärgat. Det tänkte jag skulle få pryda min vinröda hängselklänning som jag ännu inte sytt.

20140302-194108.jpgDet svåraste med att sätta upp bandet var att få till rätt antal trådar samt få alla brickor på rätt plats. Första gången gick det sådär, andra desto bättre.

20140302-194047.jpgMönstret jag började med hette Blåsippa, vilket är de små ögonen i mitten av bandet på bilden nedan. De övriga strecken lade jag till på eget bevåg.

20140302-194013.jpgPå söndagen satte jag upp ytterligare ett band och den här gången fick det bli lin, i naturfärgat, brunt och rött. Betydligt tunnare än ullgarnet. Trots att bandet var mycket smalare var det lättare att handskas med, det blev jämnare i kanterna och trasslade inte ihop sig lika mycket som ullbandet. Det här bandet satte jag mest upp för att få repetera uppsättningen, men det ska säkert komma tillanvändning det också.

20140302-194003.jpgKursen var väldigt bra, jag lärde mig otroligt mycket trots den ganska knappa tiden. Vi skulle haft en tredje dag bara för att nöta vävning. Nästa gång får jag se till att åka till Spångmurs kursgård.

Jag köpte dessutom ett till färdiguppsatt band, inte för att jag behöver det längre utan för att jag ville åt färgerna som bandet hade.

Inläggsnavigering