Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Söndagsfrukost

Skulle jag välja ett mål att klara mig på resten av livet skulle det garanterat bli frukost. En lyxig frukost slår middag alla dagar i veckan.

På helgen blir frukosten ännu bättre, för då slipper man stressa iväg till jobbet och hinner kanske dricka två koppar kaffe. Min frukost idag består av relativt nybakat bröd, hemmagjord müsli toppad med fjolårets honung, juice från Brämhult, och kaffe förstås.

Brödet bakade jag i fredgas, det blev inget långjäsar-bröd den här gången men det kan man ju inte göra alla gånger. Det fick bli hålkakor, en för övrigt mycket trevlig form på ett bröd.

20140309-083034.jpg

 

Jag bakade på frihand men på ett ungefär blev receptet såhär:

5 dl vatten

50 g jäst

3 msk olivolja

1 tsk salt

massor med honung

lite rågmjöl

ekologiskt vetemjöl från Sörmland

Smula jästen i en bunke, häll över fingervarmt vatten. Tillsätt olja, salt, honung och mjölet. Blanda samman till en deg som gärna får vara en smula kladdig.

Vetemjölet jag använde är lite grövre och mörkare än det kritvita man köper i affären, det har inte samma superjäsförmåga som vanligt vetemjöl så degen fick jäsa rätt länge, för att inte vara ett surdegsbröd. Jästiden blev nog strax över två timmar sammanlagt.

Brödet blev jättegott så till slut fick jag slänga det mesta i frysen, annars hade jag kunnat äta upp allt på en gång.

 

Single Post Navigation

Kommentera

