Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Renovering av kristallkrona

Hemma hos oss har vi en kristallkrona som min mormor köpte en gång för länge sedan. Mormor och morfar hade många fina lampor man kunde pilla lite på, det här är en av dem. Åh, vad jag ville ha en av ”diamanterna”. Lampan har förmodligen blivit upputsad och lagad mellan varven men nu var det förmodligen ett tag sedan sist.

För ett par veckor sedan plockade vi bort alla kristaller, lampan har 51 kristaller med 3-5 prismor i varje kristallpar, kristallerna rengjordes och blev omträdda med ny tråd.

Medan lampan bara var ett tomt skelett fick den ta en tur till en lampaffär i Katrineholm, där fick den nya sladdar. Det blev riktigt fint och förhoppningsvis lite säkrare än tidigare.

20140315-132329.jpg

 

Efter att ha dammat armarna en smula trädde jag tillbaka alla kristaller. Det tog sin lilla tid och tankeförmåga. Alla kristaller är inte likadana, de är ganska lika varandra men tillräckligt olika för att det ska bli ett huvudbry att få dem på rätt plats. Jag tror att jag lyckades till slut.

20140315-132416.jpg

 

Lampan hänger inte där den ska ännu, på sin rätta plats kommer den att bli ännu finare. Jag får återkomma med det. En av anledningarna till att jag tycker om kristallkronor skymtar man på bilden nedan. Solljus och kristaller går bra ihop.

20140315-132317.jpg

Single Post Navigation

Kommentera

