Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Birgittahätta

Jag har sytt en så kallad birgittahätta, en liten coifliknande sak som täcker huvudet och hålls på plats av en ögla som läggs två varv över huvudet. I hättan kan man sedan fästa sin slöja och sitt haklin, men den går också att bära som den är. Hättan är döpt efter den heliga Birgitta som lär ha haft en sådan. Hennes hätta verkar dessutom finnas bevarad någonstans för jag har sett en bild på den, men vart den finns vet jag inte. Hättan hör framförallt hemma i 1300-talet.

20140316-152012.jpg

20140316-152002.jpg

Min hätta är ganska enkel, man kan förädla den med diverse broderier men det kände jag mig inte tålmodig nog för, som första variant duger den såhär. Trots det, förmodligen mitt mest historiskt korrekta plagg hittills, hättan är sydd helt för hand, med vaxad lintråd. Nördpoäng till mig.

Single Post Navigation

Kommentera

