Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Grön kjortel

Två veckor innan avfärden till Foteviken kom jag på att jag ville ha en ny klänning att ha under hängselklänningarna. Det blev en tur till Korps handelsbod i Söderköping och efter många om och men köpte jag ett grönt ylletyg i diamantkypert.

De osynliga sömmarna sydde jag på maskin och de synliga för hand, alla sömmar är dessutom fällda för hand, med vaxad lintråd. Jag köpte tre meter tyg, vilket brukar räcka med råge till en klänning. Jag tvättade dock tyget och det måste ha krympt en smula för jag hade svårt att få ut den sista ärmen. Jag löste problemet med att lägga ärmen på skrå (på diagonalen). På skrå är tyget lite mer stretchigt, vilket resulterade i att ärmens söm drog sig lite mot framsidan av armen. Hade jag kunnat räkna ut det i förhand hade jag förmodligen valt att skarva ärmen istället.

Man lär sig något nytt på varje plagg.

Att låta särken skymta fram i klänningens fållar var ett medvetet val, dels av estetiska skäl men även av praktiska. Linneklänningen får gärna dra åt sig den mesta smutsen, så slipper jag tvätta ylleklänningen i onödan. Den färdiga klänningen dekorerade jag med ett av mina hemvävda brickband, runt ärmarna och i nederkant. Allt garn i bandet är växtfärgat.

Klänningen är sydd i mer eller mindre raka stycken, vilket gör att den är tänkt att vara till vikingatid eller kanske tidig medeltid. I övrigt är klänningen en produkt av fantasi, vi vet väldigt lite om vikingakvinnornas klädsel. De fynd vi har består inte av kompletta plagg. Brickband har man dock hittat, några av dem såg jag häromdagen på Vikingskiphuset i Oslo.

bild 3-4

bild 2-4   bild 1-4

Den här klänningen ligger i topp tre av de dyraste plaggen i min garderob. I ungefär samma nivå som min brudklänning, men betydligt billigare än min studentbalsklänning.

Single Post Navigation

Kommentera

