Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Konstruktion av en leksak

En av mina aktuella uppgifter i textillärarutbildningen är att konstruera en leksak, något jag har ägnat lovets första dagar åt. Jag valde att göra en docka, av den enkla anledning att dockor torde vara världens bästa leksaker. Min docka är något inspirerad av Tilda-dockan, som jag tidigare sytt. Jag har dock valt att göra en lite mer naturlig och lekvänlig docka. Mönstren till både docka och kläder är gjorda av mig. Kläderna kan tas av och på och dockans leder är rörliga.

Eftersom jag är jag fick min docka folkdräkts-inspirerade kläder i form av klänning, randigt förkläde och rutig sjal. Till kläderna har jag använt tyg som blev över från mitt lapp-projekt, ytterligare en skoluppgift som jag visar vid ett senare tillfälle.  Min docka är döpt till Maja.

bild 1-5bild 3bild 2-4bild 4 kopia 2

Single Post Navigation

Kommentera

