Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Livstycke från Toarp

Livstycket till min Toarpsdräkt blev klart tidigare i vår, några detaljer kvarstår dock. Skörten ska formas till en smula och sedan ska den få ett litet brodyr i form av tre rosor.

Mitt livstycke har rötter från 1700-talet, är i samma röda kläde som kjolen men med ett foder i linne. Den hör till Toarps högtidsdräkt, liksom kjolen och det förkläde jag nu arbetar med. Innan jag påbörjade livstycket hann jag med att göra hela tre olika toilléer, för att få rätt passform och snitt på plagget. Ett livstycke ska sitta perfekt och när man utgår från ett mönster passande en flicka från 1700-talet, krävs det en del ändringar.

Runt livstyckets nederkant, halslinning samt ärmhålor sitter ett grönt sidenband, detta är fastsytt från rätsidan och sedan vikt om kanten. Hela livstycket är sytt med oblekt lintråd, förutom bandet som är sytt med grön silkestråd, allt för hand naturligtvis.

I livstyckets båda sidor sitter en kil och dessa var de svåraste att få till snyggt, sömmen ville gärna glipa men slutligen lyckades jag få till det ganska bra.

Livstycket knäpps med handgjorda hyskor och hakar.

bild 3-4  bild 4-2

Single Post Navigation

Kommentera

