Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Ugglan Ullis

Det är väldigt trendigt att virka ugglor just nu, ugglor över huvudtaget verkar ganska hett så nu har jag virkat en jag också. Jag kände inte för att följa någon beskrivning så jag letade lite inspiration bland bilderna på google och sedan virkade jag en på frihand. Det var ganska roligt att bara virka på och se vart man hamnade, nackdelen är förstås att jag aldrig kommer att kunna göra en exakt likadan, eftersom jag inte skrev upp hur jag gjorde. Att skriva hur man gör är ju ungefär lika tråkigt som att läsa en beskrivning. Så ugglan är en i sitt slag. Ungefär 10 cm hög blev den.

Jag har använt Svarta fårets Tilda-garn och virknål nr: 3. Inuti sin mage har ugglan en kattleksak med en pingla i, så ugglan kvittrar om man skakar på den.

Jag har även virkat en skallra, i samma garn som ugglan. Här har jag dock använt en beskrivning från Svarta fåret. I skallran finns en lös pingla. Fördelen med att stoppa i en hel kattleksak är att ljudet blir lite klarare, vadden runt den lösa pinglan gör ljudet lite dovt. Tyvärr kan jag inte visa en bild på skallran eftersom någon har tagit den. Jag misstänker starkt att någon av katterna är den skyldiga. De kanske inte uppskattar att jag tar deras leksaker.

IMG_1742

Single Post Navigation

Kommentera

