Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Raskförkläde till högtid

Jag trodde inte att jag skulle hinna påbörja förklädet till min toarpsdräkt i sommar, det visade sig dock att jag fick ganska många fler dagar av stillsamt handarbete än vad jag hade räknat med. Jag kom en ganska bra bit på förklädet innan min son äntligen kom till världen och därefter blev det ytterligare tid för stillsamt handarbete och nu är förklädet klart.

Till toarpsdräkten kan man välja flera förkläden, jag har valt att göra ett raskförkläde i blått. Det blå förklädet är det som brukar synas i samband med toarpsdräkten idag. Jag är dock tveksam till om andelen blå förkläden motsvarar andelen blå förkläden då det verkligen begav sig, förmodligen inte. Så fungerar historiskt återskapande, det är sällan våra moderna försök speglar hur det verkligen var.

Rask är ett tunt ylletyg som blivit vaxat och behandlat så att det är alldeles blankt. Idag finns det inte rask att få tag på så mitt tyg är ett ersättningstyg som är tänkt att påminna om rask. Blankt och fint är det. Förklädet består av ett rektangulärt stycke som är veckat i midjan. Nederkanten är smyckad med band som läggs i ett särskilt mönster.

IMG_2010

IMG_2011

IMG_2013

Min dräkt börjar se färdig ut men några detaljer saknas fortfarande. Sedan kommer jag ju alltid kunna bygga ut den och variera den med andra förkläden, livstycken osv. Arbetet är oändligt. Kommande projekt är en stopamössa och kjolväska, innan dess ska jag dock sy en skjorta till min mans skedevidräkt.

Single Post Navigation

Kommentera

