Hem och härd

om husliv, handarbete och annat pyssel

Liten kjortel av spillbitar

I helgen är det Söderköpings gästabud och eftersom övriga familjen redan har lämplig klädsel kände jag mig nödd att sy någonting till sonen också. Hans kjortel är sydd av ett rakt stycke som bildar fram- och bakstycke, två stycken för ärmarna samt kilar i sidorna och bak. Tyget är en spillbit fiskbensmönstrat blått ylle som legat ett par år. Barnkläder är ju ett fantastiskt sätt att få användning för alla småbitar tyg som är för stora för att slänga och för små att göra något (vuxen)plagg av.

Kjorteln är något slarvigt sydd då den blev till i all hast och med ganska många avbrott för diverse bebisbestyr. Söt blev den dock.

Nu hoppas vi på fantastiskt väder på lördag. Det blir årets första, och troligtvis enda, medeltidsevenemang för oss.

IMG_2109 IMG_2110

Single Post Navigation

One thought on “Liten kjortel av spillbitar

  1. Hej på dig! Det var jag som hörde av mig när det var dags att göra bokmärke inför slöjdlärarutbildningens start! Snart är jag klar med första året, helt otroligt! Men vilket jobb det har varit… Jag blev så glad när jag hittade dig i höstas så du ana inte! Jag antar att du har ett litet uppehåll nu? Kanske börjar du med oss i höst? Berätta gärna hur det går!
    Hälsningar Helena!

Kommentera

